Verkkokaupan sähköiset toimittajaliittymät ovat digitaalisen kaupankäynnin selkäranka. Ne muodostavat liiketoiminnan kasvun kannalta elintärkeät yhteydet verkkokaupan ja sen toimittajien välillä. Sähköiset toimittajaliittymät automatisoivat verkkokaupan tuote- ja saatavuustietojen, tilausten, toimitustietojen ja laskujen välityksen. Toimitusliittymien automatisointi tehostaa verkkokauppaliiketoimintaa nopeuttamalla tilaus- ja toimitusprosessia sekä parantaa saatavuus- ja tuotetietojen luotettavuutta. Valikoiman laajentaminen on nopeampaa ja asiakastyytyväisyys paranee.

Tässä ensimmäisessä osassa käymme läpi verkkokaupan kannalta keskeisimmät sanomat ja kuinka ne tehostavat verkkokaupan toimintaa. Seuraavassa osassa keskitymme tarkemmin Dropshippingiin.

sähköiset toimitajaliittymät

Tuotesanoma

Tuotesanomalla saadaan vähintään tuotteen nimi, EAN-koodi, toimittajan tuotekoodi ja ostohinta. Perustuotetietojen lisäksi toimittaja voi tarjota rikastetun tuotetiedon, joka parhaimmillaan sisältää tuotekuvat, tuotekuvauksen, listan tuoteominaisuuksista, markkinointitekstin ja tuotedokumentteja.

Toimittajalta saatava tuotetieto nopeuttaa uusien tuotteiden perustamista verkkokauppaan ja helpottaa verkkokaupan tuotevalikoiman laajentamista. Tuotteen hinnat myös pysyvät automaattisesti ajan tasalla.

Saatavuussanoma

Toimittajan lähettämä tuotteen varastosaldo on keskeinen tieto, jotta verkkokaupan asiakkaat näkevät tuotteiden saatavuuden reaaliajassa. Varastosaldotiedon perusteella voidaan tuotteen tilattavuutta muuttaa, esimerkiksi estämällä sellaisten tuotteiden tilaaminen, joilla ei ole toimittajalla saldoa.

Varastoon saapumistiedon ja tuotteen End of Life -tiedon (EOL) avulla voidaan ohjata tuotteen näkyvyyttä verkkokaupassa.

• Kun tuote on loppu toimittajan varastosta, varastoon tulopäivätiedon perusteella tuote voidaan nostaa verkkokauppaan näkyviin tilaustuotteena, vaikka tuote ei vielä sillä hetkellä ole saatavissa
  • End Of Life -tiedon perusteella tuotteen tilaaminen estetään ja tuote poistetaan verkkokaupasta. Näin estetään valikoimasta poistuneen tuotteen tilaus.

Tilaussanoma

Tilaussanoma nopeuttaa tilausten käsittelyä ja lähetystä toimittajalle. Verkkokauppa-asiakkaan tekemän tilauksen käsittelyyn on pari eri tapaa riippuen siitä, kuinka verkkokaupan halutaan toimivan.

• Verkkokauppatilaus voidaan käsitellä manuaalisesti, jolloin kauppias voi päättää, välitetäänkö tilaus toimittajalle, vai lähetetäänkö tuote esim. verkkokaupan omasta varastosta.
  • Automaattisessa tilausten käsittelyssä järjestelmä välittää tilauksen suoraan toimittajalle. Toimittaja voi toimittaa tuotteen joko verkkokauppaan asiakkaalle lähetystä varten, tai toimittaja lähettää tuotteen suoraan asiakkaalle.

Toimitussanoma

Toimitus- eli lähetesanomalla toimittaja ilmoittaa, että tuote on toimitettu joko verkkokauppaan tai asiakkaalle. Sanomalla on tilauksen tiedot ja tuotteen perustiedot, jotta lähete voidaan kohdentaa oikeaan tilaukseen verkkokaupassa. Lähetteen saavuttua verkkokauppaan, verkkokaupasta voidaan lähettää asiakkaalle ilmoitus tuotteen toimituksesta sekä mahdollinen logistiikkakumppanin seurantakoodi, jolloin asiakas voi seurata tuotteen toimitusta.

Jos tuotteita tilataan verkkokaupan omaan varastoon, lähetesanomalta saadaan päivitettyä tilattujen tuotteiden ostohinnat ja kappalemäärät verkkokaupan varastonhallintaan.

Lähetesanomaa voidaan käyttää myös verkkokaupasta luotolla ostettujen tuotteiden maksujen lähetyksen automaattiseen käynnistämiseen luotonantajalle, jolloin verkkokauppa saa rahat luottolaitokselta. Tämä on verkkokauppakohtainen ominaisuus.

Laskutus

Laskusanoman välitys tehdään yleensä reskontrajärjestelmien välillä. Joissakin tapauksissa on järkevää välittää laskusanomat osana tilaus- /toimitusprosessia. Automaattinen laskujen välitys mahdollistaa suoraviivaisen ja virheettömän laskutusprosessin. Toimittajan lähettämä lasku voidaan kohdentaa verkkokaupassa oikeaan tilaukseen ja sen jälkeen hyväksyä maksuun.

HeralesHub yhdistää

Verkkokauppojen toimittajaliittymien automatisointi on siis enemmän kuin vain nippu sähköisiä sanomia; ne ovat keskeinen osa modernia, sujuvaa ja tehokasta kaupankäyntiä, joka yhdistää toimittajat ja verkkokaupan yhdeksi tehokkaaksi kokonaisuudeksi. HeralesHub-palvelun avulla verkkokaupan toimittajaliittymien automatisointi onnistuu helposti, riippumatta siitä tilataanko tuotteet verkkokaupan omaan varastoon vai käytetäänkö Dropshipping-ominaisuutta.

Sähköisillä toimittajaliittymillä on merkittävä osa verkkokaupan liiketoiminnan kasvussa. Tilausten, toimitusten, tuote- ja saatavuustietojen automatisointi helpottaa tuotevalikoiman laajentamista ja parantaa verkkokaupan toimitusnopeutta ja -luotettavuutta. Verkkokaupan näkyvyys sekä asiakastyytyväisyys paranee ja liikevaihto kasvaa.