Hallitus päätti nostaa yleistä arvonlisäverokantaa 24%:sta 25,5%:iin. ALV-muutoksia on tehty aiemminkin, mutta tällä kertaa oman mausteensa korotukseen tuo se, että veroprosentti on desimaalimuotoa. Suomessa ALV-prosentista tulee desimaalimuotoinen ensimmäistä kertaa. Tämä on aiheuttanut monille IT-toimittajille haasteita.

Herales Tuki teki selvityksen ALV-muutoksen vaikutuksista tuen piirissä olevien kassajärjestelmien osalta jo toukokuun aikana. Huomatut löydökset ilmoitettiin kassajärjestelmätoimittajille riittävän ajoissa, jotta heillä on aikaa tehdä tarvittavat muutokset tuotteisiinsa. Kassajärjestelmäohjelmistojen muutokset ja korjaukset päästiin testaamaan jo heinäkuun aikana. Testien jälkeen totesimme järjestelmien olevan valmiita tulevaan ALV-muutokseen.

Heti lomakauden jälkeen alkoi suunnitteluvaihe, jolloin asiakkaiden kanssa käytiin läpi aikataulut, ALV-muutostyön vaiheet, mahdolliset vaikutukset ja riippuvuudet kassojen oheisjärjestelmiin, kuten asiakkailla käytössä oleviin Herales Ketjunohjausjärjestelmiin. Suunnittelun tuloksena hahmottui työjärjestys, jossa vaiheistettiin järjestelmien välisten sanomaintegraatioiden sulkemiset, kassajärjestelmien konversioajojen ja ALV-verokoodien muutosjärjestys. Lopuksi suunniteltiin sanomaintegraatioiden uudelleenavaukset siten, ettei sanomilla mahdollisesti olevat vanhat 24% verokoodit pääse sotkemaan kassajärjestelmiin tehtyjä ALV-muutoksia.

Kassajärjestelmissä olevan ALV-verokoodin muutoksen lisäksi päivitetään tuotteiden ostohinnat uuteen veroluokkaan. Kuunvaihteen yli avoinna olevat myynti- ja ostotilaukset päivitetään myös uuteen verokantaan, samoin tehdään avoimille kampanjoille. Myyntihintoihin ei yleensä tehdä päivityksiä, vaan kauppiaat huolehtivat myyntihintojen muutoksista.

ALV-muutokset tehdään etäyhteyden ylitse, kaupan ollessa kiinni. Tämän vuoksi Herales Tuella onkin kiireinen viikonloppu hoitaa kaikkien asiakasmyymälöiden ALV-veromuutokset ajallaan.

Herales Tuki auttaa varmistamaan, että kaikki toimii kuten pitääkin, vuosikymmenten kokemuksella. Herales Tukipalvelu on yhdistelmä käytännön käyttötukea, pääkäyttäjätehtävinä järjestelmien toiminnasta huolehtimista, tuoterekistereiden ylläpitoa sekä standardointipalveluita yhteistyösopimuskumppaneillemme.

Tutustu HeralesTukeen

Arvonlisäveron korotus 24%:sta 25,5%:iin on aiheuttanut haasteita IT-toimittajille, sillä desimaalimuotoinen ALV-prosentti on Suomessa ensimmäinen laatuaan. Herales Tuki varautui muutokseen hyvissä ajoin varmistaen, että tuen piirissä olevat kassajärjestelmät ovat valmiina, ja asiakkaat voivat luottaa saumattomaan siirtymään. Herales Tuki varmistaa, että muutos tehdään onnistuneesti ja kaikki toimii muutoksen jälkeen.

29/08/2024
Ajankohtaista Ketjut Myymälät Verkkokaupat
Alv-muutosten toteuttaminen vaatii ennakointia ja suunnitelmallisuutta
05/05/2024