Sisältöön sitemap

Dropshipping on jatkuvasti yleistyvä digitaalisen kaupankäynnin malli, jossa verkkokauppa toimii välikätenä asiakkaan ja tavarantoimittajan välillä ilman, että kaupalla on tuotteita omassa varastossaan. Yksinkertaistettuna asiakas tekee tilauksen myyjän verkkokaupasta, myyjä veloittaa tilatun tuotteen ja siirtää tilauksen eteenpäin tavarantoimittajalle, joka lähettää tuotteen suoraan asiakkaalle.

Tuote- ja saatavuustietojen, tilausten ja toimitustietojen automatisointi tehostaa verkkokauppaliiketoimintaa merkittävästi nopeuttamalla tilaus- ja toimitusprosessia, sekä parantaa saatavuus- ja tuotetietojen luotettavuutta. Seuraava askel toimittajaintegraation automatisoinnissa on Dropshipping-mallin käyttöönotto. Tämän edellytyksenä on toimittajaliittymien sähköistäminen.

Edellisessä osassa käsittelimme verkkokaupan toimittajaliittymien automatisointia yleisesti. Tässä osassa keskitymme, Dropshipping-mallin tilaus-toimitusprosessiin, keskeisimpiin sanomiin ja kuinka ne eroavat perus verkkokauppasanomista.

 

dropshipping ketju

Tuotesanoma

Dropshipping -mallissa tuotetiedolla on suuri merkitys verkkokaupan tuoteperustuksen ja valikoiman laajentamisen kannalta. Toimittajan lähettämältä tuotesanomalta saadaan helposti perustettua toimittajan varastosta tilattavat tuotteet verkkokauppaan. Tuotesanomalla saadaan perustuotetieto: tuotteen nimi, EAN-koodi, toimittajan tuotekoodi, ostohinta ja ALV %.  Toimittajan tarjoamaa rikastettua tuotesanomaa kannattaa hyödyntää. Rikastetulta tuotesanomalta saadaan perustuotetietojen lisäksi tuotekuvat, -kuvaukset, -ominaisuudet, markkinointitekstit ja mahdolliset tuotteeseen liittyvät dokumentit. Rikastetun tuotetiedon pohjalta uusien tuotteiden perustaminen verkkokauppaan on nopeaa.

Tuotetietoon kiinteästi liittyvä toimittajan ilmoittama ostohinnan merkitys korostuu Dropshippingissä. Verkkokauppaan perustetun tuotteen ostohinnan on pysyttävä automaattisesti ajan tasalla, jotta verkkokaupan katteet eivät sula toimittajan ostohintamuutosten vuoksi.

Saatavuussanoma

Toimittajan lähettämä tuotteen varastosaldo on keskeinen tieto, jotta verkkokaupan asiakkaat näkevät tuotteiden saatavuuden reaaliajassa.  Dropshippingissä ajantasainen varastosaldotieto parantaa toimitusten luotettavuutta. Verkkokaupassa näkyvää tuotevalikoimaa voidaan ohjata saldotiedon perusteella automaattisesti. Tuote on esillä verkkokaupassa ja toimitettavissa, kun toimittajalla on tuotteelle saldoa. Saldon loppuessa, voidaan esimerkiksi estää tuotteen tilaus poistamalla se näkyvistä tai muuttamalla tuote tilaustuotteeksi pidemmällä toimitusajalla.

Varastoon saapumistiedon ja tuotteen End of Life -tiedon (EOL) avulla voidaan ohjata tuotteen näkyvyyttä ja tilattavuutta verkkokaupassa.

  • Tuotteen saldon ollessa loppu tai uuden tuotteen julkistuksen yhteydessä varastoon tulopäivätiedon perusteella tuote voidaan nostaa verkkokauppaan näkyviin tilaustuotteena, vaikka tuote ei vielä sillä hetkellä ole saatavissa.
  • End Of Life -tiedon perusteella tuotteen tilaaminen estetään ja tuote poistetaan verkkokaupasta. Näin estetään valikoimasta poistuneen tuotteen tilaus.

Tilaussanoma

Dropshipping tilaussanoma eroaa normaalista myymälän täydennystilaussanomasta. Toimittajalla pitää olla tarvittavat tiedot toimitusta varten. Tilaussanomalla välitetään tilattujen tuotteiden lisäksi tieto verkkokauppa-asiakkaan valitsemasta toimitustavasta ja toimitustavan mukaan määräytyvä toimitusosoite

  • Toimitustapa määräytyy tilausvaiheessa. Tilaussanomalla toimittajalle välitetään toimitustapakoodi, joka määrittää, miten toimittaja toimittaa tilauksen. Toimitustapakoodin perusteella määräytyy tilauksen kuljetusyritys. Lisäksi koodista päätellään, toimitetaanko paketti kotiosoitteeseen, kuljetusyrityksen jakelupisteeseen, pakettiautomaattiin tai vaikkapa lähimpään myymälään.
  • Toimitustapakoodin lisäksi tilauksella on oltava tilauksen toimitusosoite. Osoite määräytyy valitun toimitustavan perusteella. Kotitoimituksessa osoitteena on verkkokauppa-asiakkaan osoite. Muissa tapauksissa osoitteena on jakelupisteen osoite tai jakelupisteen tunnistekoodi, jolla toimittaja voi hakea jakelupisteen osoitteen.

Toimitussanoma

Toimitus- eli lähetesanomalla toimittaja ilmoittaa, että tuote on keräilty ja lähetetty verkkokauppa-asiakkaalle. Sanomalla on tilauksen, lähetyksen ja tilattujen tuotteiden tiedot. Lähetesanomalla on myös seurantakoodi, jolla lähetystä voidaan seurata. Lähetteen saavuttua verkkokauppaan, voidaan asiakkaalle lähettää ilmoitus tuotteen toimituksesta seurantakoodeineen, jolloin asiakas voi seurata tuotteen toimitusta.

Lähetesanomaa voidaan käyttää myös verkkokaupasta luotolla ostettujen tuotteiden maksujen lähetyksen automaattiseen käynnistämiseen luotonantajalle, jolloin verkkokauppa saa rahat luottolaitokselta. Tämä on verkkokauppakohtainen ominaisuus.

HeralesHub yhdistää

Verkkokaupan Dropshipping -toimittajaliittymäpaketti on kokonaisuus, joka toimii luotettavasti vain, jos kaikki vaaditut sanomat on automatisoitu toimivaksi kokonaisuudeksi. Dropshipping on keskeinen osa modernia, sujuvaa ja tehokasta kaupankäyntiä, joka yhdistää toimittajat ja verkkokaupan yhdeksi tehokkaaksi kokonaisuudeksi. HeralesHub -palvelun avulla verkkokaupan automaattinen Dropshipping -toimitus toimittajan varastosta onnistuu helposti toimitustavat ja -paikat huomioiden.

Tutustu HeralesHubiin

Dropshipping tarjoaa verkkokaupoille tehokkaan tavan laajentaa valikoimaansa ja lisätä myyntiä ilman oman varaston kasvattamista. Toimiva Dropshipping vaatii verkkokaupan ja toimittajan välisen tilaus-toimitusketjun automatisoinnin. Rikastettu tuotetieto nopeuttaa tuotteiden perustamista verkkokauppaan. Ajantasaiset saatavuustiedot takaavat tuotteiden luotettavan saatavuuden. Tilaus- ja toimitussanomat varmistavat viiveettömät ja luotettavat tilausten toimitukset verkkokauppa-asiakkaalle.

Lue seuraavaksi

29/08/2024
Ajankohtaista Ketjut Myymälät Verkkokaupat
Alv-muutosten toteuttaminen vaatii ennakointia ja suunnitelmallisuutta
Lue lisää
05/05/2024
Ajankohtaista HeralesHub Verkkokaupat
Dropshipping: Verkkokauppaliiketoiminnan kasvun vauhdittaja
Lue lisää
05/02/2024
Ajankohtaista HeralesHub Verkkokaupat
Sähköiset toimittajaliittymät: Avain verkkokaupan menestykseen
Lue lisää
Ota yhteyttä

Jätä viesti tai varaa aika tapaamiselle