Herales ja koronatilanne

Nyt alkavat pandemian ensimmäiset vaikutukset näkyä myös Heraleksessa ja olemme omalta osaltamme joutuneet reagoimaan asiaan. Yritämme ennakoida ja varautua tilanteen kehittymiseen omalla kohdallamme ja pyrimme aistimaan vaikutukset asiakaskuntaamme ja muihin sidosryhmiin. Samalla tiedostamme tilanteen pahenevan niin nopeasti, että monet eilen päätetyt toimet saattavat jo tänään osoittautua vanhentuneiksi.

Herales keskittyy omalta osaltaan estämään taudin leviämistä ja varmistamaan oman toimintavarmuutensa myös kriisin pahimmassa vaiheessa. Käytännössä olemme nyt siirtyneet etätöihin ja luopuneet henkilökohtaisista asiakkaiden tapaamisista ja kaikesta matkustamisesta.

Toimintavarmuutta ajatellen on tärkeää, että henkilökuntamme ei sairasta yhtä aikaa. IT-palvelutalolle etätyöt sopivat varsin hyvin. Arvioimme, että tehomme laskee tämän myötä n. 80%:iin, mutta ei sen alapuolelle. Tietyissä keskittymistä vaativissa yksittäisissä töissä tehokkuus jopa hetkellisesti paranee. Mahdollisuutena näemme myös omakehitysprojektien etenemisen normaalitilannetta tehokkaammin. Asiakaspalvelumme, tietoliikenteen valvonnan ja tuen toiminnan osalta etätyöt eivät heikennä Heraleksen palvelua lainkaan. ToimittajaHub ja Herales Ketjunohjaus -palvelumme toimivat ongelmitta. Käynnissä olevat projektit yhteistyökumppaneiden kanssa jatkuvat normaalisti. Tilauskanta tulee pandemian myötä pienenemään ja siitä seuraa haasteita kannattavuuteen.

Koko henkilökunta etätöissä on meillekin aivan uusi tilanne. Olemme todenneet, että Microsoft Teams on erinomainen etätyön työkalu chattailun, etäkokousten ja videopuheluiden kautta. Eri perheissä on omat haasteensa päällä mm. kotona olevien muiden perheenjäsenten myötä. Pidämme tärkeänä, että jokainen tekee työpäivänsä suunnilleen toimistoaikojen puitteissa. Pakolliset häiriöt ymmärretään ja työpäivä voi tarvittaessa venyä. Hyväksi on havaittu tapa, että kokoonnumme Teams-kokouksella virtuaaliseen aamukahvihetkeen joka aamu vaihtaen samalla kuulumiset ja käymällä lyhyesti läpi kunkin suunnitelmat alkaneelle päivälle.

Asiakkaamme toimivat eri toimialoilla ja myös heidän tilanteensa vaihtelevat laidasta laitaan. Ravintola-alan asiakkaillamme on nyt kaikkein vaikeinta. Mahdollisuutemme tukea hädässä olevia ovat rajalliset, mutta parhaamme mukaan käytämme paikallisten asiakkaidemme palveluita nyt ja lukiten tilauksia tulevaisuuteen ja kun käytännön maksuvaikeuksia tulee, yritetään yhdessä löytää joustomahdollisuuksia. Erikoistavarakaupassa näyttää verkkokauppojen rooli kasvavan ja vaikeudet kertyvät kivijalkamyymälöille. Päivittäistavarapuolella näyttää kauppa kriisin tähän vaiheeseen saakka lähinnä piristyneen. Siis kun puhutaan Heraleksen asiakas -kauppiaista. Tasapuolista tämä ei siis missään nimessä ole.

Jaksamme olla toiveikkaita, että kesän jälkeen alkaa toipumisvaihe ja nousukäyrä olisi kaikkien kohdalla jyrkkä. Uskomme, että syksy paikkaa jo osan menetyksistä. Toivottavasti valtion tukitoimet auttavat siinä, että kaikki pääsevät vaikean tilanteen yli – yritykset kaatumatta, ihmiset hengissä.

Nyt olisi Heraleksella aikaa rakentaa uusia työkaluja ja viilata olemassa olevia, jos vain rohkeutta ryhtyä toimeen asiakkailta löytyy. Ymmärrämme, että investoinnit tulevaan eivät ole nyt kenelläkään ensimmäisenä mielessä, mutta nyt olisi tekemisen kannalta otollinen aika.

Toivotamme kaikille terveyttä, jaksamista ja selviytymistä tulossa olevan vaikean ajan yli.

Kuopiossa 25.3.2020
Eero Kaukola
Herales Oy

Näytä kaikki tiedotteet